Utelias ja epäkäytännöllinen - hyvää syntymäpäivää minä!

2017/03/16
Tervetuloa uuteen aamuun, joka sai kunnian olla elämäni toinen aamu 24-vuotiaana. Tämän kunniaksi ajattelin valottaa enemmän aihetta, mitä on olla minä. Ei millään filosofisella tasolla vaan ihan oikeasti, millainen on 24-vuotias Anni. Tähän avuksi otin persoonallisuustestin, joka kulkee internetissä nimellä 16 Personalities. Tämä testi on monien mielestä the persoonallisuustesti ja pakko myöntää, että testin tehtyäni ja tuloksen saatuani, voin samaistua heidän nettisivuillaan olevaan jenkkityyliseen kokemuslainaukseen: "Testi oli pelottavan tarkka". 

Käykää tekemässä itse testi ja katsokaa mitä mieltä olette. Ja kommentoi sitten ihmeessä alle! Nyt toivotan teidät tervetulleeksi minun willywonkamaiseen ja phildunphymäiseen persoonallisuuteni. Alla, olkaa hyvät!
Vastauksillani sain tulokseksi hyvin ääripäihin asettuvat janat sekä mitäänsanomatton nimen Kampanjoija. Käykäähän testaamassa omat persoonanne ja kertokaa, mitä mieltä olette tuloksista! Olisi todella kiinnostavaa tietää, osuuko muillakin kohdalleen. 

 DIPLOMAT
 SOCIAL ENGAGEMENT
96%
EXTRAVERTED
4%
86%
INTUITIVE
14%
21%
79%
FEELING
16%
84%
PROSPECTING
22%
78%
TURBULENT

Vahvuuksiani testin mukaan ovat:
(toim. huom. oma suomennos)
  • Uteliaisuus – Kampanjoijat ovat avoimia ja mielikuvituksellisia. He näkevät kaikki asiat osana suurta, mystistä palapeliä, jota elämäksikin kutsutaan.
  • Tarkkaavaisuus – Ei ole epäolennaisia tapahtumia, jokainen maankuoren siirtymä, jokainen liike ja jokainen idea on osa jotain suurempaa. Tyydyttääkseen uteliaisuutensa, Kampanjoijat yrittävät huomata kaikki nämä hetket, jotta eivät ikinä missaa, kun tärkeitä asioita tapahtuu heidän ympärillään.
  • Energisyys ja innokkuus – Uudet yhteydet, ideat ja oivallukset eivät jää vakan alle. Kampanjoijat ovat halukkaita jakamaan näitä ajatuksiaan kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. 
  • Loistavat keskustelutaidot – On hyvä asia, että Kampanjoijilla on niin hyvät ihmistaidot tai he eivät koskaan jakaisi näitä oivalluksiaan. Kampanjoijat nauttivat sekä small talkista että syvällisistä keskusteluista, jotka ovat heille vain kolikon kaksi puolta.
  • Taito rentoutua – Kampanjoijan kanssa kaikki keskustelut eivät valahda kosmoksen olemuksen pohdintaan, sillä ajoittain mikään ei ole tärkeämpää kuin hauskan pitäminen ja elämän ilojen kokeminen. Nämä villit energianpurkaukset saattavat joskus yllättää läheisimmätkin ystävät.
  • Ystävällisyys – Tämä muovautuminen ja spontanisuus muodostavat yhdessä ihmisen, joka on helposti lähestyttävä, mielenkiintoinen ja innostava sekä ystävällinen ja empaattinen. Kampanjoijat tulevatkin juttuun lähes kaikkien kanssa.

Kampanjoijan heikkoudet:

  • Epäkäytännöllisyys - Mitä tulee uusien ideoiden keksimiseen tai projektien aloittamiseen, Kampanjoijat ovat loistavia. Valitettavasti heidän taitonsa pitää yllä, hallinnoida ja seurata loppuun ovat huonot. Ilman käytännöllisiä ihmisiä mukana auttamassa jokapäiväisten toimien hoitamisessa, Kampanjoijien hienot ideat jäävät yleensä vain ideoiksi. 
  • Huono keskittymiskyky - Kampanjoijat ovat luonnollisia ihmismielen, ihmisten välisten yhteyksien sekä filosofian tarkkailijoita, mutta kun työpöydällä lojuu ensiviikoksi palautettava raportti, mielenkiinto hiipuu helposti. Kampanjoijien on vaikea ylläpitää kiinnostusta, kun tehtävät siirtyvät rutiininomaisempaan suuntaan, hallinnoimiseen tai pois päin suurista linjoista.
  • Ylianalysointi - Kampanjoijat etsivät pinnan alla olevia motiiveita kaikista yksinkertaisimmissakin asioissa. Ei ole tavatonta, että Kampanjoija menettää yöuniaan miettien, miksi joku teki kuten teki, mitä se mahtaa tarkoittaa ja mitä tehdä asialle.
  • Stressiherkkyys - Ylianalysointi venyy omasta navasta myös muihin. Kampanjoijat ovat hyvin herkkiä ja välittävät suuresti muiden tunteista. Kampanjoijan luokse hakeudutaan usein neuvojen ja avun perässä ja onkin helppoa ymmärtää, miksi Kampanjoijat joskus kokevat musertuvansa muiden tunteiden ja huolien alle.
  • Tunteellisuus - Vaikka tunteiden ilmaisu onkin tervettä ja luonnollista, Kampanjoijat näkevät tunteensa olemuksensa ytimenä ja nämä saattavat purkautua tarpeeksi vahvasti aiheuttaakseen ongelmia. Erityisesti stressin, kritiikin tai konfliktin alaisena, Kampanjoijat saattavat kokea tunneryöppyjä, jotka ovat parhaimmillaankin haitallisia.
  • Liiallinen itsenäisyys - Kampanjoijat vihaavat mikrotason johtamista ja rankalla kädellä rajoittamista. He haluavat olla täysin itsenäisiä oman kohtalonsa hallitsijoita, jopa altruistisen viisauden omistajia. Ongelma tässä on se, että Kampanjoijat elävät maailmassa, jossa raportit, tarkastukset ja tavoitteet ovat keskiössä.
Okei, tulipa taas kilometripostaus, toivottavasti jaksoitte lukea. Olen aikalailla samaa mieltä esitetyistä piirteistäni, tosin vähän harmittaa tuo lokerointi. Vaikea on mielestäni kaikkia maailman ihmisiä jakaa 16 eri persoonallisuustyyppiin. Mutta aihe on hyvin mielenkiintoinen ja olisi todella hienoa lukea sinun kokemuksiasi aiheesta! 



4 kommenttia :

  1. Hiljattain oli HS:ssä (Nyt) artikkeli, joka antoi aika ankean kuvan noiden MBTI-tyylisten persoonallisuustestien pätevyydestä: http://www.hs.fi/nyt/art-2000005108680.html. Eipä sillä ettenkö itsekin niitä tykkäisi tehdä. :D Onnittelut ikävuosien päivittymisestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uu, pitääkin käydä lukemassa! Itsekin tiedostan kyllä tämäntyyppisten juttujen tason keittiöpsykologiaan enemmän rinnastettavina, mutta jotenkin ne vaan kolahtaa muhun! Ja sitten kun osuu vielä näin "oikeeseen". Vaikka sen suhteen pitää olla varovainen, ettei annan minkään tällaisen lokeroida tai määrittää sitä kuka olet, aina voi parantaa jotain ominaisuuksiaan eikä tarvitse olla minkään muotin mukainen :)
      Kiitos! Ja kiitos hyvästä kommentistasi :)

      Poista
  2. Tämmöiset tekstit parhaimmillaan auttaa ymmärtää kuka on ja miksi toimii kuten toimii. Itse inhoan laatikoimista, mutta oon saanut paljon apua omasta tuloksestani, joka tosin ei tietenkään täysin vastaa minua. Meillä testi on kulkenut vuosia kaveripiireissä jutun juurena ja perheenjäsenetkin on sen tehneet. Parasta on kun joku on saanut omaan elämäntilanteeseensa helpotuksen omasta testistään "ai, ei ihme etten sopinut johtotehtäviin!" tai muuta vastaavaa. Itse löydän minut kahdestakin vaihtoehdosta mutta tässä tuo tulos, joka tulee aina testin tehtyä isfp.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on ihan totta, ei pitäisi antaa sen määrittää itseään, mutta sen avulla voi löytää itsestään uusia piirteitä sekä ymmärtää vanhoja. Mäkin pistin heti koko kaveripiirin ja perheen tekemään tän testin :D Oli kyllä hauska nähdä, kuinka osuvia sieltä tuli!
      Pitääkin mennä lukasemaan vielä toi sun teksti :)

      Poista