19. LUUKKU: Pääsykoevinkki III

2016/12/20
Terve! Ja kaunista yhä valkoista joulukuuta täältä Pohjois-Karjalasta. Keskiviikko-aamuna kukonlaulun aikaan hyppään junaan ja karautan mustaan ja märkään jouluun pääkaupunkiseudulle. Nyt on aika avata tämän joulukalenterin 20. luukku, vähiin käy ennen kun loppuu! Tänään mietin opiskelutekniikan merkitystä pääsykoeluvuissa.


Tässä projektissa sinulla on oikeasti mahdollisuus tutkailla sitä omaa oppimistasi ja muokata opiskelutapaasi hyvinkin itsenäisesti. Ei ole luultavasti läsnäolopakkoa, ei tiettyä mallia eikä hirveän rakennettuja opiskelutilanteita kuten luultavasti peruskoulussa tai lukiossa aikaisemmin. Itse tykkäsin tästä vapaudesta. Minulle sopii perinteinen lukiomainen opiskelutyyli, jossa opettaja opettaa, kyselee ja tarkistaa tehtäviä pienessä kolmenkymmenen hengen porukassa. 
Tykkäsin myös laskea ja tehdä tehtäviä kaverin kanssa siten, että autoimme toinen toistamme ja saimme sitten apua vielä osaavammalta henkilöltä, mikäli sen tarve tuli. Opin kuuntelemalla ja tekemällä. Pelkästään lukemalla päähäni ei jää mitään, muistiinpanot on se juttu. 
Olen myös laiska ja hyvä keksimään tekosyitä ja parempaa tekemistä. Tämän takia tarvitsin tarkan aikataulun ja minun tuli pysyä siinä. Olen juuri niitä, joilla viiden minuutin sometauko kääntyy puolen tunnin internetpläjäykseksi. Mikäli haluan lukea tehokkaasti, en saa hairahtua muuhun puuhaan, sillä se vie minut mukanaan. 
En viihdy luennoilla, en pysty keskittymään siellä, luennoitsija on jotenkin niin kaukana eikä niissä yleensä ole mitään vastavuoroisuutta. Klinikan myötä tulleet pienryhmät ovat ihan lemppareitani! Opin niissä todella hyvin, asiat jäävät mieleen, kun pienellä porukalla keskustellaan, opettaja kyselee ja kertoo esimerkkejä. Minulle paras tapa oppia olisi luultavasti PBL, vaikka sitä en ennen tiennytkään.


Tämä projekti on siis mahtava tilaisuus tutkailla itseäsi, huomata, miten opit ja muokata käyttäytymistäsi sen mukaan. 

1. Tarkkaile oppimistasi. Mieti menneitä vuosia ja oppimistilanteita, milloin oppiminen on ollut sinulle helpointa

2. Kun löydät hyvän tekniikan tai mikäli olet jo löytänyt sen oikean tavan, ei ole syytä lähteä etsimään uusia nopeita oppimistapoja. Puurra tasaiseen tahtiin osaamallasi tavalla, täten saat parhaat tulokset.

3. Tätä ei voi korostaa tarpeeksi, mutta muista myös ne hankalat asiat. Älä etsi vastauksia, silmäile niitä ja ajattele, että "ahaa, nyt varmaan osaankin tämänlaiset tehtävät". Työstä, tarkasta ja pohdi! Kun katsot vastauksen kysymykseen, niin pyri ymmärtämään sen mekanismit ja syyt, miksi mikäkin asia tehdään. Sitten kokeile tehtävää huomenna uudestaan. Ja huomenna ja niin kauan, kunnes olet ymmärtänyt tehtävän ja osaat tehdä sen. Huomattavasti tuloksellisempaa tehdä yksi hankala tehtävä tunnissa kuin kymmenen rutiinitehtävää (vaikka ei niitäkään saa unohtaa ;)

4. Laskuja oppii vain laskemalla. Teorioita ja bilsaa voi opiskella ihan omaan tyyliin, mikä vaan sinulle sopii parhaiten, mutta vielä en ole keksinyt muuta tapaa fysiikan ja kemian tehtävien ratkaisuun kuin pitkäjänteinen laskeminen.



Kollegat kertovat myös näin:

"Olennaista pääsykokeisiin opiskelussa on löytää oma opiskelutyyli. Siitä on huomattava hyöty sitten lääkiksessäkin"
- LT4

"Heikkoudet kannattaa vahvistaa, että ei tartte pelätä mitään osa-aluetta."
- LT5 

"Mä tein aina osan päivää jotain tehtäviä ja osan päivää luin ja sit pidin breikkiä/lopetin, kun alko olla pää liian täynnä infoa yheltä päivältä."
- LT3

"Lukee ja laskee niin maan perkeleesti"
- LT3

Mitä mietteitä tämä herättää? Onko oma tyyli jo löytynyt vai joutuuko vielä vaihtelemaan päivästä riippuen? Oletko aloittanut jo joululomasi?


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti