18. LUUKKU: Pääsykoevinkki II

2016/12/19
Terppa! Edellisessä luukussa avattiin itse pääsykoetilannetta ja siihen harjoittelua. Se on tärkeä osa pääsykokeeseen valmistautumista, vaikka susta saattakin tuntua, että niin moni asia menisi sen edelle. Tässä luukussa mietitään muun elämän tärkeyttä pääsykoeprojektin rinnalla. Tämän projektin, ja etenkin kevään, aikana mielessä ei oikein pyöri muu. Laskeminen, lukeminen, tehtävät ja tuleva koe jännittävät, mietityttävät ja ehkä jopa stressaavat pitkin päivää.

koli skiing laskettelu valokuvaus photography iPhone 6s

Tähän ajatuksenjuoksuun on hyvä saada breikki, sillä vaikka haluaisitkin eristäytyä maailmasta puoleksi vuodeksi, jotta voit keskittyä elämäsi tärkeimpään kokeeseen, tekisit sillä itsellesi enemmän hallaa. Kroppa ja aivot eivät jaksa keskittyä älyllisiin ponnistuksiin kahtatoista tuntia päivässä. Luultavasti useampi viimeinen tunti tuosta on epätehokasta työskentelyä, joka vain näennäisesti vie sinua eteenpäin. 

koli skiing laskettelu valokuvaus photography iPhone 6s

Olen puhunut monesti aikataulun laatimisesta, niin isossa kuin pienessäkin mittakaavassa. Tämän aikataulun ulkopuolelle jää kuitenkin paljon aikaa, joka kannattaa käyttää johonkin ihan muuhun kuin opiskeluhommiin. Tämän luukun teesi onkin: Elä normaalia elämää.

1. Opettele rentoutumaan ja olemaan tyytyväinen itseesi niinäkin hetkinä, kun et puurra koetta varten. Tämä avaa monia mahdollisuuksia, estää hyvin loppuunpalamista ja pitää ahdistuksen kauempana.

2. Liikunta liikunta ja liikunta. Liikkuminen virkistää, saa mielen pois muusta ja auttaa myös rentoutumaan sekä parantaa keskittymiskykyä, vireystilaa ja unta. Ymmärrän, etteivät kaikki nauti rankasta hikiliikkumisesta, mutta säännölliset kävely- ja pyöräilylenkit ajavat saman asian. Koita etsiä itsellesi uusi laji tai sellainen tapa liikkua, josta nautit ja joka antaa voimavaroja eikä vie niitä. 

3. Tapaa rakkaita ihmisiä. Itse olin todella huono tässä pääsykoevuonna, ja jälkikäteen on jäänyt harmittamaan, että viimeisenä pk-seutuvuotenani onnistuin eristäytymään porukasta tämän syyn varjolla. Näe siis hyviä ystäviäsi säännöllisesti, syökää hyvin, naurakaa, pelailkaa, käykää leffassa ja antakaa toisillenne lupa rentoutua ja miettiä muuta.

4. Lue kirjoja ihan vaan huvin vuoksi, seuraa uutta sarjaa tai etsi hyviä leffoja katsottavaksi. Kaiken viihteen ei tarvitse olla opettavaista ja vaikka mieli ehkä tekisikin katsoa vapaa-ajalla Olipa kerran elämää, voit ihan vapaasti valita myös vaikka Harry Potterit. Itse en ainakaan kokenut kovin hyödylliseksi näitä puolivaloilla katsottuja epätarkkuuksia sisältäviä opettavaisia sarjoja.

koli skiing laskettelu valokuvaus photography iPhone 6s
Sitten, älä usko vain minun sanaani tässä. Muut ovat kertoneet seuraavaa:

"En tiiä, mut ite pääsin vasta silloin sisälle ku alotin jiu jitsun"
- LT3

"Mäkin itse asiassa alotin säännölliset ja tavotteelliset salitreenit, kun aloin lukee pääsykokeeseen"
- LT3 (toim. huom. pääsi silloin heti sisälle)

2 kommenttia :

  1. Tää on niin totta!
    Okei, vielä en sisällä ole, mutta ensimmäistä kertaa lukemisen oheen olen lisännyt muutakin elämää - ja tuntuu, ettei pääsykokeisiin puurtaminen ole koskaan ollut näin tehokasta.

    Jotenkin ehkä tuo, kun vapaa-aika eroaa selkeästi pääsykokeisiin lukemisesta, eikä ajatukset ole pelkän pääsykokeen ympärillä, itse lukuaikakin on mielekkäämpää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua, että olet löytänyt oman tapasi tehdä tehokasta työtä! Juuri tuo erotus on minusta se avain, ei koko kevät tai jopa vuosi voi pyöriä kellon ympäri vain yhden asian ympärillä, siitä lähtee maku ja into koko touhusta. Mutta kun välillä tekee jotain ihan muuta, on seuraavana aamuna taas mukava istahtaa niiden tehtävien pariin :)
      Eikä sitä pääsykoemenestystä juuri mittaakaan se aika vaan se tehokkuus. Tehokkaat neljä tai kuusi tuntia on paljon parempi kuin sinne tänne poukkoilu kahdeksan tai kahdentoista tunnin ajan.
      Tsempit lukuihin!

      Poista