Kandipalsta: Mitä odottaa, kun lopetat tupakoinnin?

2017/07/09
Mitä jos pystyisit lopettamaan tupakoinnin tänään? Mitä jos tämän päivän aamurööki jäisi elämäsi viimeiseksi? Se saattaa tuntua mahdottomalta, järjettömältä ajatukselta, houkuttelevaltakin ehkä, mutta liian vaikealta. Riippuen vähän tupakkataustasi, kropallasi olisi paljon sanottavaa aiheeseen. Mielelläsi olisi paljon sanottavaa. Mutta minkälaisia vaikutuksia tupakoinnin lopettamisella oikeasti olisi? Jos tämän aamuinen tupakkasi jäisi viimeiseksi...



Olisi kehosi vapaa hiilimonoksidista eli häkästä huomenna.

Nikotiininjämät ovat poistuneet kropastasi ylihuomenna. 
  • Tämä on syynä myös valtaosaan vieroitusoireista, jotka ovat huipussaan juuri 1-3 vrk kohdalla. Keskimääräisesti vierotusoireet laantuvat 3-4 viikon jälkeen ja hyödyt kyllä voittavat muutaman viikon v*tutuksen.

Jo muutaman päivän päästä haju- ja makuaistisi alkavat korjaantua.

Vähenisi yskä ja limannousu 1-2 kuukauden kuluessa.

Keuhkojesi toiminta paranisi merkittävästi 2-3 kuukauden kuluttua. 

Odotettavissa on myös stressin lieventyminen ja unen laadun paraneminen.

Vuoden kuluttua riskisi sepelvaltimotautiin on puolittunut.
  • Parinkymmenen vuoden tupakoimattomuus pienentää riskin lähes samalle tasolle kuin niillä, jotka eivät ole koskaan tupakoineet.
  • Riski keuhkosyöpään pienenee myös, mutta se riippuu paljon tupakoinnin kestosta ja poltetuista määristä.

Tupakointia lopettaessa tulee myös varautua vieroitusoireisiin. Näitä ei tarvitse pelästyä eikä näistä kannatta lannistua. Ihmiset kokevat vieroitusoireet eri tavalla, jotkut voimakkaammin ja jotkut heikommin. Vieroitusoireita kokiessa on tärkeää pitää mielessä, että ne helpottavat ajan myötä. Ne eivät ole tulleet jäädäkseen ja palkinto, joka näistä selviämisestä odottaa, on suuri. 

Kannattaa myös muistaa, että keskimäärin tupakoinnin lopettaminen vaatii 3-4 yritystä eikä epäonnistumisesta kannata lannistua. Retkahtaminen on normaalia eikä vaadi itsensä ruoskimista. Yritä tunnistaa, missä kohtaa lopettaminen viime kerralla epäonnistui ja korjaa tämä, jos mahdollista, seuraavaa kertaa varten. 



 Koita poiketa rutiineista, joissa aikaisemmin olisit sytyttänyt röökin. Kulje pyörällä töihin bussin sijaan, niin ei tee mieli bussinodottelukessua. Vaihda aamukahvi vahvaan teehen. Lounaan jälkeen skippaa ruokaröyhyttelyt olemalla menemättä vanhaan tupakkarinkiisi. 


Ja muista, ettei tupakoinnin lopettamisen kanssa tarvitse olla yksin! Oman terveysaseman hoitaja, lääkäri tai työterveyden henkilökunta osaa ohjastaa vertaistukiryhmiin, antaa neuvoja pitkäaikaiseen tupakoimattomuuteen sekä tarvittaessa määrätä lääkettä auttamaan tupakoinnin lopettamisessa. Oma mielikuvitus on myös näppärä apukeino itsensä motivoimiseksi. Tiedät itse, mikä sinua motivoi, joten voit kehitellä itsellesi oikeanlaisia porkkanoita ja keppejä lopettamisen avuksi. Tsemppiä tupakan lopetukseen!


Huomenna palataan asiaan, kun vuorossa on parhaat vinkit Pärnuun! Muistahan sitä ennen vielä ottaa somet haltuun. ★Blogi ja meitsi löytyy Snäpistä (@laameri), instagramistaFacebookistaBloglovinista ja Youtubesta ★

Lähde: Käypä hoito -suositus: Tupakkariippuvuus ja tupakoinnista vieroitus (2012)

Kuvat: Google-haku: smoking ja Pinterest


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti